неделя, 14 октомври 2012 г.

Скандални сигнали на горещия телефон

Болница дава епикризи само срещу дарения
Пробутват на баба хранителни добавки като животоспасяващи лекарства
 
Силвия Николова 
В. "Монитор", 5 октомври 2012 г.
 
 
Болници не издават епикризи, докато пациентите не се бръкнат за дарение. За такива случаи се жалят през последните дни граждани на горещите телефонни линии на Министерството на здравеопазването, показват данните от постоянните записи на служителките. Оперирана изплакала в сряда в телефонната слушалка, че от болница „Токуда” не са й дали документа, докато не е внесла 150 лева под формата на дарение за лечебното заведение.За подобни случаи не само там, но и в куп други клиники се обаждат всеки ден граждани, обясни експертът Христина Лачева. Тя е една от служителките, които по дванадесет часа в денонощието отговарят на запитванията и записват сигналите.Даренията са доброволни, а не задължителни. Те следва да се правят, след като лечението на пациента е приключило, и то само по негова инициатива. Това коментира здравният министър Десислава Атанасова преди броени дни по време на внезапна проверка за пробутани формуляри за дарение на пациентка преди операция в Пета градска болница. Само за три дни след внезапната й инспекция по сигнал обажданията от рекетирани болни и техните близки в здравното ведомство са нараснали близо два пъти.Пациенти на държавната университетска болница по ендокринология пък се оплакват, че от там ги 
 
принуждават да избират екипза
 
 операция срещу 900 лева.Някои частни клиники вземат пари за едно и също нещо от две места – веднъж от касата и втори път от пациента, като му обясняват, че за тези манипулации в лечението НЗОК не им превежда пари, разказаха още служителките от горещата телефонна линия.Сигнал за натиск от лекари върху жена с мъртво бебе в утробата постъпи вчера следобед в Министерството на здравеопазването. Столичанката е била отпратена от АГ „Майчин дом” с мъртъв плод в корема й преди две седмици. Тя отишла в университетската болница, след като личният й гинеколог установил, че плодът не е жив. В „Майчин дом” обаче я отпратили с думите: „Защо идваш в петък? Не можеш ли да почакаш до понеделник?” В сряда, веднага след призива на министър Атанасова към гражданите да сигнализират за нередности в здравеопазването, жената се обадила на горещата телефонна линия. Случаят бе описан подробно от вестник „Монитор”. Вчера обаче столичанката пак потърси помощта на министерството. Оказа се, че след изнесените от нея факти пред медиите от болницата са потърсили и 
 
разговаряли с работодателят й 
 
 Пациентката в момента е в болнични.Звънят ми непрекъснато от работата, питат ме какво става, разказа разтревожената жена вчера пред „Монитор”. От МЗ увериха, че по случая вече е разпоредена проверка в „Майчин дом”.
Джипита вземат по 10 лева за направление
Ало, колко струва направлението, джипито ми взе 10 лева, попита през сълзи Ана Ямбова от Варна вчера рано сутринта на горещата телефонна линия. Варненката е с куп заболявания и се нуждае от направление за невролог. Личният й доктор обаче й взел 10 лева, за да й издаде талона, който е безплатен. Вчера служителките на линията й обясниха кого да потърси от Районната здравноосигурителна каса, дадоха й адреса и телефоните на институцията във Варна и й разясниха подробно как да напише жалба и какви са правата й на здравноосигурена. Освен това й припомниха, че през декември има право да смени личния си лекар. Едва-що затворили слушалката, телефонът отново позвъня.Изписаха ми лекарства за 420 лв., а пенсията ми е 200 лева, какво да правя, плачеше от другата страна на линията 80-годишната Злата Даева от Пловдив. Пенсионерката прочете какво й е предписал докторът. След като служителката на телефонната линия направи бърза справка с лекар и фармацевт, се оказа, че  докторът се опитва да пробута на възрастната жена скъпи хранителни добавки като животоспасяващи медикаменти. На жената веднага бе обяснено, че това не са лекарства, и бе насочена към друг лекар.
 

Няма коментари: