петък, 5 август 2016 г.

Лични лекари в схема с фармацевтични фирми цакат НЗОК

Джипита изписват ударно лекарства,
пращат ги на екзотични екскурзии

МЗ и касата започват проверки по сигнали на пациенти

СИЛВИЯ НИКОЛОВА
В. "Монитор" 5 август 2016 г.


Джипита изписват ударно лекарства на конкретни фармацевтични фирми, за да пътуват безплатно на екзотични екскурзии. За всяка дестинация е необходимо те да съберат определен брой изписани опаковки от даден медикамент. Това са предимно лекарства за сърдечносъдови заболявания, като хипертония, и диабет, които се отпускат безплатно или частично от Националната здравноосигурителна каса. Това съобщи пред „Монитор” Пенка Георгиева, председател на пациентската организация „Заедно с теб” http://patients.e-zdravey.com/ . Тя предостави конкретни оферти, предложени на общопрактикуващ лекар от Варна, като уточни, че те важат и за други градове в страната. Обикновено става въпрос за по-скъпи медикаменти, за които НЗОК трябва да плати повече, а в някои случаи има и разлика, която е за сметка на пациента, уточни Георгиева (на снимката).
Пред фирматаотчитането е с копието от рецептата
за изписаното реимбурсирано лекарство или от компютъра на доктора, където това също се нанася.
За екскурзия до Мексико и Сингапур например джипи трябва да продаде 5000 опаковки от определено лекарство. Гвоздеят в туристическата програма обаче е полуостров Камчатка, за където българи все още пътуват твърде малко. Тази дестинация сега е много модна както в Русия, така и сред европейците, и е много скъпа. За нея лекарят трябва да изпише 6000 опаковки. Толкова трябва да изтъргува и ако иска да пътува на аванта до Исландия и Гренландия. За да се разходи до Западното крайбрежие на САЩ обаче, трябва да се озори да осигури продажбите на 7500 опаковки. Пътуването за сметка на фирмата за Санкт Петербург и Дубай съответно „струва“ 3000 и 2500 изписани опаковки. 3000 пък осигуряват на запалените скиори ски и спа в Алпите. С по 1400 и 1000 продажби почивката е осигурена в Халкидики или Анталия - по избор на доктора, или круиз по Дунава. Лекарите, които не са ударници в продажбите, но могат да докарат 650, 800 или 850 продажби, си осигуряват съответно пътуване в Хърватия, шопинг тур (така е записано в офертата - б.р.) до Загреб, Венеция и Милано и разглеждане на баварските замъци.
Предложените оферти са за 2015 година.
Пациентската организация „Заедно с теб” настоява НЗОК да провери колко джипита и колко често са сменили лекарства
на пациентите си през миналата година, както и на какво основание са направили това и какви са резултатите от новото лечение, каза нейната председателка Пенка Георгиева. Да се променя медикамент, за да се отиде на екскурзия, е изключително неморално, подчерта тя и допълни, че все още има почтени лекари, които не се хващат на уловките на фирмите.
До дни пациентската организация ще изпрати писмо с искането си за проверки до Министерството на здравеопазването и до ръководството на касата.
Като скандално определи ударното изписване на лекарства от определен вид и фирма срещу пътуване в чужбина заместник-министърът на здравеопазването д-р Ваньо Шарков. „Ще разпоредя веднага проверки, щом пациентската организация ни сезира по случая. Започваме веднага“, допълни той.
Не е учудващо, ако има конкурентни позиции, някои да прилагат и такива практики“, коментира главният секретар на Изпълнителната агенция „Медицински одит” Димитър Евлогиев, който е и член на надзорния съвет на НЗОК. „Толкова е скандално, че не знам какво да кажа. Във всички случаи получим ли сигнал и той е мотивиран, следва да има проверки и те ще се правят по същество – индикации за смяна на лекарствата и какво налага промяната“, допълни той. 

                                  
 
Доц. Любомир Киров, председател на Сдружението на общопрактикуващите лекари:

Виновни са фирмите, правят нелоялна конкуренция

Виновни са фирмите, защото нарушават личния си етичен кодекс и правят нелоялна конкуренция“. Това заяви по повод практиката количество от лекарство срещу екскурзия доц. Любомир Киров – председател на Сдружението на общопрактикуващите лекари.
По думите му няма нищо лошо да се спонсорират медици за участие в конгреси и симпозиуми, но не и за разходки.
Оказва се, че Сдружението на общопрактикуващите лекари, както и Българският лекарски съюз нямат клаузи в уставите си за санкции срещу колеги, които практикуват подобно нещо.
Не е луд този, който яде баницата, а този който му я дава. Единственото, което можем да направим, е да дадем лекар на етичната комисия, ако е участвал в такава некоректна практика, коментира още доц. Любомир Киров. Тя може да излезе със становище, да порицае такъв колега, ако се докаже, че е изписвал лекарства, за да пътува. Основният виновник обаче си остава фирмата, която предлага такова нещо, категоричен беше председателят на Сдружението на общопрактикуващите лекари.
По думите му точно тяхното поведение трябва да се разгледа от Комисията за защита на конкуренцията и дори да им се отнеме лицензът.
Доц. Киров заяви, че към момента няма сигнали за такава практика, подадени в Сдружението на общопрактикуващите лекари.


 По света

Производители отнасят глоби за милиони

Фармацевтични производители, които практикуват нелоялна конкуренция, като тази да плащат екскурзии на лекари срещу изписване на техни продукти и скъпи подаръци.
Една от най-големите компании например преди няколко години бе глобена да плати 60,2 млн. долара по обвинения в предлагане на подкупи в чужбина, след като постигна извънсъдебно споразумение с разследващите органи в САЩ, припомня WSJ.
Фармацевтичният производител беше обвинен в това, че е подкупвал лекари, болнични администратори и представители на регулаторни органи в няколко страни в Европа и Азия, за да предписват техни лекарства на пациенти. Разкрито беше, че подразделения на компанията в Китай е подарявала мобилни телефони и сервизи за чай на лекари, предписващи нейни лекарства. В Хърватия пък тя им плащала с пари в брой и екскурзии в чужбина.



  
Разходите на фирмите за лекарските 
конгреси стават публични

Всеки 3-ти доктор на симпозиум за сметка на компания

Участията носят точки, помагат за израстване в кариерата

Всеки трети български лекар е пътувал на симпозиум, медицински конгрес, конференция или обучение за сметка на голяма фармацевтична компания. Това означава, че така са били спонсорирани 30% от медиците у нас, показват проучвания на фармацевтични фирми.
Практиката е специалист, който е с афинитет към една или друга тема и новост от своята област, но няма средства да си плати пътя и участието, може да подаде молба за спонсорство до фармацевтична компания, която има продукция влечението на заболяването от което се интересува той.
Участието в научни конференции дават определен брой точки на лекаря. Българският лекарски съюз изисква за три години да се съберат поне 100 точки. Въпросните точки помагат в кариерното израстване на специалиста.
Съсловната организация обаче не може да осигури финансирането на желаещите да повишат познанията си по своята специализация. Затова се ползва и възможността спонсорство, обясниха от там.
По предварителни проучвания около 60 на сто от лекарите нямат против да отидат на конференция за сметка на фармацевтична компания.
Според председателят на Българския лекарски съюз д-р Венцислав Грозев в това няма нищо лошо.
По думите му лекарите отиват „не да плажуват или да участват в сафари, а да чуят нещо ново“.
Разходите на фирмите за лекарските конгреси стават публични, съобщиха от Асоциацията на научноизследователските фармацевтични производители в България (ARPharM).
22 фармацевтични фирми, които членуват в нея, ще публикуват ежегодно хонорарите и други разходи, платени на лекари за участие в симпозиуми или като лекторски хонорари. Това ще става на www.transparencybg.org.
Правилата и условията на оповестяването са заложени в Кодекса за оповестяване на Европейската федерация на фармацевтичните индустрии и асоциации. Това се прави за пръв път и доброволно у нас.
Целта е да спрат спекулациите за нерегламентирани плащания към лекари, заяви председателят на Българския лекарски съюз д-р Венцислав Грозев.




 

Няма коментари: