За Неговото име
Силвия Николова,
В. "МОНИТОР", 19 юли 2013 г.
“Където двама или трима са събрани в Мое име, там съм и Аз посред тях” (Матея 18:19–20).
Върху
тези думи на Иисус Христос се гради съборността на църквата, нейното
единство, синхронът между миряни и клирици. Така е било в първите
векове. Така е било по времето, когато християните са отслужвали своите
агапи (вечери на любовта – най-древната литургия) в катакомбите. Така е
било и когато заради вярата те не са се отказвали дори пред най-тежки
изтезания, а са поемали спокойно в името на любовта помежду си и в
Негово име към пастта на кръвожадни зверове в Колизеума. Така в Негово
име някъде буквално двама и трима са служили тайно по време на
атеистичния комунистически режим, кръщавали са децата си, венчавали са
се тайно и не са криели православната си принадлежност, макар това да е
било равнозначно на самоубийствопо отношение на собствената кариера и тази на потомците до трето коляно. Вече
двадесет и шест години след промените през 1989-а в България никой не
ограничава хората да изразяват и верово, и чрез практиките на култа
своята религиозна принадлежност. Нещо повече, Българската православна
църква като традиционно по конституция вероизповедание и съвсем не лош
действащ сега Закон за вероизповеданията има всички основания да стъпи
на краката си и чрез своите клирици да работи за духовното обгрижванена своите чеда. А те в страната ни съвсем не са малко. По
данни от последното преброяване през 2011 година 4 374 135 човека
заявиха, че са източноправославни, което прави 76,0% от населението. При
това хората са посочили своята принадлежност, без тя да е задължителен
атрибут в преброителната анкета, а се правеше само по желание. Този
неоспорим факт на цифрите говори само едно – българският народ има
нужда от вяра, при това православна, и търси упование в Бога не само в
личната си молитва, но и чрез литургичното служение и проповед на своите
духовни наставници, каквито са свещениците и владиците. Клирът обаче се
оказва крайно неподготвен за тази висока отговорносткоято
му гласува неговият собствен народ. Клирът ни тъне в ежби на дребно и
ламтежи за имоти, лимузини, златоткани одежди, ролекси, обувки „Прада” -
все вещи, чиято цена средностатистическата баба дори не подозира. Средностатистическият
българин в работоспособна възраст обаче, макар и обявил се за
православен, трудно влиза в църква, защото той не вярва на своя клир,
гнуси се от разкоша, демонстриран от някои наши архиереи, и няма сила,
която да го накара да преодолее отвращението си и да целуне ръка на
някой от тях. Това са факти, които никой от гореспоменатите лица,
обути в „Прада” или подсещани за молитва от ролекса, не бива да
забравя. Но да помнят, че където двама или трима сме събрани в Негово
име, Той е сред нас. Ние, миряните, сме се събрали в очакване да имаме
работеща църква. Чакаме архиереите да запретнат ръкави, за да сме заедно
в Негово име.
петък, 19 юли 2013 г.
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар