събота, 6 август 2016 г.

В Гложенския прибират парите, не дават касов бон



Манастири ни дерат с такса „паркинг”

Троянският с безплатни автоместа за инвалиди и възрастни

Силвия Николова,
в. "Монитор", 5 август 2016 г.



Манастири ни дерат с такса „паркинг” дори автомобилът да е с инвалиден стикер. Повечето от тях имат обособени и охранявани постоянно места за колите. Левчетата за престоя се плащат на наета от съответната обителфирма, която дава и касов бон. Има обаче и места, където парите се вземат, но не се дава финансов отчетен документ. Иска се такса дори от колите с инвалиден стикер, установи проверка на вестник „Монитор”.
Такава е практиката в Гложенския манастир. На стотина метра от него жена със сигнално зелена жилетка и бадж с надпис „охраняем паркинг” събира по левче за всеки автомобил, спрял на един от двата неподдържани някогашни паркинга.
„Таксата” е фиксирана независимо от часовете престой. Фискален бон не се издава, жената няма и портативен касов апарат. Не всички посетители обаче й дават пари. Когато някои  й поиска разрешителното и документ, удостоверяващ фирмата, охраняваща паркинга, тя не настоява за таксата и отминава.
Не знам коя е фирмата, пратили са ме, събирам. То май манастирът има нещо взимане-даване, ама на мен ми не казват, оправдава се „служителката”, заваляйки българския. Пътят е с дупки, общината не го поглежда, та манастирът иска да го оправи с парите от паркингите, опитва да се измъкне тя.
От Гложенския манастир отказаха да коментират събирането на „паркинг” таксата.
Паркингите са на манастира, той си наема хора да събират парите, общината няма нищо общо с това, коментира кметът на село Гложене Милчо Милчев. Има и други неща, от които туристите ни се оплакват, като например таксата за снимане, допълни Милчев.
5 лева е таксата за снимане в манастира с фотоапарат или телефон, 10 за кинокамера, установи репортерска проверка на 
„Монитор”.

Ценоразписът е закован

на манастирската порта, за която се преминава през терасата на ресторанта, пристроен към стената на обителта.
4 лв. за автомобил и 8 лв. за автобус е таксата за паркиране пред Рилския манастир за цяло денонощие. За разлика от Гложенския обаче наетата фирма там действително охранява, а при плащане се издава касов бон.
Ако нямаше охраняем паркинг, ще има недоволни, като го има, пак някой ще се намери да се оплаква, коментира игуменът на обителта епископ Евлогий и допълни, че това се прави за сигурността и удобството на посетителите.
3 лв. за автомобил и 6 лв. за автобус струва паркирането пред Бачковския манастир. Паркингът е охраняем и се издава фискален бон.
Охраняемият паркинг при Троянския манастир е левче за цял ден, издава се квитанция. За автомобилите с инвалиден стикер и превозващите трудноподвижни възрастни хора пазачът вдига бариерата към вътрешния паркинг, който е безплатен.
По 1 лв. за автомобили и 2 лв. за автобуси за цял ден струва престоят пред Дряновския манастир. Паркингът е общински и се издава фискален бон. 

                                


Ценоразпис на вярата


Силвия Николова

Ценоразпис на вярата

Силвия Николова
„Даром получихте, даром давайте.“ (Мат.10:5-8)
С тези свои слова Иисус Христос поучава учениците си, бъдещите апостоли на христовата вяра, да бъдат безсребърници, да не продават Словото, а да го проповядват сред народите за спасението на човечеството.
Тези думи Христови обаче, в последно време, някак си, все повече се споменават формално от свещениците в проповедите, отколкото да се прилагат от тях на практика. Примерите за това не са малко – като се започне с молитвите и различни частни служби на конвейер срещу заплащане, за което народът сътвори нелицеприятната, но правдива дума требничарство, та се стигне до нетърпящото никакъв коментар заплащане (в някои храмове) след изповед. Отделно от това, да си припомним списъците в не една и две черкви за предмети и продукти, изисквани за кръщене, включително и захар. Вярно, когато преди години видях и този артикул в поменика, залепен над будката със свещи в един варненски храм, беше сезонът на компотите. Е, и дядо поп също яде компоти, стига да има с какво да ги е подсладила попадията. Да не говорим за нерегламентираните паркинги пред манастири, които не издават фискални бонове (виж стр. 2).
С майтапът до тук! Защото едно е шегата и иронията с черните овце в църквата и съвсем друго нещо, когато някоя от тях се опита да сложи ценоразпис на вярата.
И ако спекулата във всяка една област от живота се приема твърде зле от обществото, когато тя е пуснала пипалата си в най-сакралното, скътано в човешката душа - вярата, премълчаването, та било то и от християнско смирение няма никакво място. Напротив, при всяко омаскаряване, дори само опит за компрометиране на църквата с подобни практики следва ние, християните, да разобличаваме, да изказваме своето недоволство, да изискваме отстраняването им. Защото Иисус Христос проповядва смирение, но не овчедушие пред компрометирането на Неговото учение.
Дълг на всеки един от нас е да  го опазим в чистотата, в която Той го е завещал на апостолите, а чрез тях е дадено и на нас.
Дълг на всеки един от нас е да го проповядваме сред останалите не само с думи, но и с поведението си.
Дълг на всеки един от нас е да се борим, ако трябва с упоритостта на водната капка срещу всяка нечистота, хвърлена върху имиджа на православието от требничари и всякакви търгаши с вярата. С нея се ражда всеки един от нас още преди да получи Светото Кръщение. Защото, както казва Тертулиан: „Душата по природа е християнка”.
И никой няма право да посяга на нея, та дори да е облечен в расо!

Няма коментари: