19.09.2013, В-К "МОНИТОР"
“Вържи попа, да е мирно селото!”, е казал народът отдавна. Оказва
се, че и към днешния ден тази поговорка е много вярна. Но и крайно
необходимо да влезе в действие особено когато става дума за попа не на
едно, а на три села, при това и игумен на манастир.Отец Петър
Покровски, който трябва да пази имуществото и служи в манастира „Седемте
престола”, е обвинен от 600 души в кражби, носене на оръжие, грубост,
пиянство и какво ли още не. Ако след ревизия и вътрешноведомствена
проверка на случая от Епархийския съвет при Софийската митрополия те се
окажат верни, според Устава на Българската православна църква той трябва
да бъде разпопен тутакси – веднъж завинаги, без право на обжалване.
Така действат църковните съвети и съдилища. Право на защита и глас пред
тях няма никой. Защото Уставът на БПЦ е написан по начин, който вменява
свръхправомощия на въпросните съветници и църковни „съдии” да действат
безкомпромисно, едва ли не като самия Господ по време на Страшния съд,
но не предоставя елементарно право на подсъдимия не само да си наеме
адвокат. Скандалът с отец Петър Покровски от „Седемте престола” е
факт. Възможно е той действително да е нагазил твърде навътре в лехата с
лука. Не е изключено обаче и да му хвърлят куп обвинения заради някоя и
друга сделка с манастирски имоти, отказана на местен бизнесмен. За
последното - примери колкото щеш. Впрочем не са малко и примерите,
потвърждаващи първото – нахалството на някои духовници да се разпореждат
с църковното като с бащиния. Персоната на Покровски и отправените му
обвинения само идват да отворят отново голямата тема за разхищението на
църковното имущество и хората, оторизирани да ги управляват по места.
Примери колкото щеш. Като започнем със злополучния бивш игумен на
Гложенския манастир Панкратий, който два пъти го пали в моменти на афект
през 2008 г., та се стигне до случая в “Седемте престола”. Архиереите
не обичат да говорят за подобни неблагополучия, защото кадровият проблем
рикошира в собствената им безотговорност по отношение на назначените от
самите тях скандални духовници. Неоспорим факт е, че добрите места в
средния ешелон на клира в повечето случаи се заемат по силата на
шуробаджанащината или по схемата „аз на теб – ти на мен”. Затова и
когато се стигне до шумен скандал, от който бягане няма, се започва с
протяжна вътрешноведомствена проверка, която обикновено завършва с
мълчание. Редки са случаите, когато някой си тръгва от системата заради
далавери и непорядъчност. Архиереите ни мълчат, защото отворят ли
уста за коментар, трябва и да обяснят защо вместо да правят игумени
хора с качества възлагат тази отговорност на хора компромисни пред
църковната власт, често пъти и без необходимото за това богословско
образование. Ясно е, че архиереите няма да ни отговорят на този въпрос, а
ще го подминат в позата на трите маймуни с лапи на очите, ушите и
устата. Впрочем въпросите са много, като започнем с това защо
манастирските и църковните имоти въобще не се отдават след обществена
поръчка, обявена от регистрирано дружество към съответната църковна
структура, та се стигне до спорните решения на църковния съд, който мери
с различни аршини според „ръста” на обвиняемия. Църквата е
отделена от държавата, тя се управлява от съборното начало и други
подобни – това са тривиалните отговори, с които се опитват някои
архиереи да приспят вярващия народ. Номерата им вече не минават. Защото
годината не е 1990-а, за да се оправдават с разкола, а 2013-а.
четвъртък, 19 септември 2013 г.
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар