Крайно време е да се въведе вероучение в училищата
Силвия Николова
в. "МОНИТОР", 31 декември 2009 г.
- Ваше Високопреосвещенство, през последните години в Българската православна църква се наблюдава известно раздвижване. Нейните критици обаче смятат, че на клира все още му липсва инициативност. По-близка ли стана църквата ни на хората през последните десетина години?- Наистина, през последните години БПЦ развива все по-активно своята

- Имат ли основание критиците, които обвиняват църквата в недостатъчна ангажираност към проблемите на обществото? Ако да, на какво се дължи тази нерешителност от нейна страна да започне по-енергично работа?
- Моето лично мнение е, че критиците донякъде имат право. Църквата трябва да се грижи за духовното състояние на вярващите, а това означава да участва в цялостния живот на всеки християнин. Ако свещеникът не познава добре своите енорияши, ако той не е в течение с всички техни грижи и вълнения, той не може да знае от какво се нуждаят те, за да им е полезен. Затова въпросът е взаимен. Християните трябва по-често да търсят своя духовник, изповедник, а той от своя страна трябва да намира повече време за тях. А Св. синод трябва да се произнася по глобалните въпроси, за да предпазва вярващите от грешни ходове и постъпки. За да работи нормално управлението на църквата, трябва да му се съдейства от страна на всички. Така вместо да си изпълнява нормално служението си, църквата трябваше да се занимава с разкол и други проблеми. Не искам да извинявам никого, но има и други външни фактори, които не позволиха на духовенството да разгърне и покаже своите възможности.
- Когато има проблем с млади хора - поредно убийство или насилие в училище, се повдига въпросът за по-ангажираното изучаване на вероучение в училище. Само че това остава все в сферата на пожеланията? Кой пречи?
- Точно този въпрос е един от тези, за които не се съдейства на църквата, както казах преди малко. Какво чакат някои фактори, не ми е ясно. Защото в Европа открай време е въведен предметът религия и няма никакви проблеми. Щом и ние сме в Европейския съюз, защо да не стане и у нас това, което вече е практика в Европа? Надяваме се скоро и това да се осъществи.
- Смятате ли, че църквата трябва да осъвремени проповедите си, за да стане по-разбираемо това, което тя проповядва, на младите хора?
- Църквата винаги е била в услуга на своите вярващи. Нека се върнем в годините след покръстването на българския народ. Колко бързо се строят църкви и манастири. Никой обаче не спори за собственост, както сега имаме доста проблеми, и то с държавни институции. Вече 20 години след промяната не са върнати всички имоти. Тогава обаче са имали държавническо отношение към всички въпроси. В това число и към църквата. От години и служебникът, требникът и други богослужебни книги се печатат на български език, така че само един неподготвен човек може да говори, че Българската православна църква не въвежда българския език в богослужението. Без да познават славянския език, нашите баби знаеха св. литургия, защото редовно участваха в богослуженията. Сега когато някои ходят на църква само за да получат върбови клонки или да се чукнат с шарени яйца, как ще научат службите? Да не говорим, че програмите в училищата отдавна забравиха за българската литература, какво да говорим за старобългарската. Защо трябва да забравим славянския език, какво ни струва да се обогатим повече в това отношение, а не чужденци, в това число японци, китайци, гърци стават специалисти в областта на славистиката, а на някои им пречи славянският език.
- Може ли православието с цялото си влияние да се пребори със сектите у нас?
- Църквата никога с никого не се бори. Тя просто отстоява своето учение, догми и канони. Отстоява истинското учение за Бога, като се старае да го запази непокътнато и непроменено. Въпросът за чистотата на вярата обаче е въпрос и на вярващите. Бог е сътворил човека свободен. Затова човек сам трябва да преценява коя вяра каква е и да се стреми да търси истината. Когато сам се убеди в това коя е истинската вяра, тогава никой не може да го убеди в обратното. Това е ценното в православното учение - свободата на избор на човека. За това обаче са нужни усилия и ако някой не полага старания да превъзмогне себе си, а се задоволява със сурогати, вместо да търси истинското и полезното, никой не може да му помогне.- На фона на всички проблеми пред българското общество бе повдигнат и въпросът за връщането към стария календар. Според вас има ли място подобна тема в БПЦ? Необходимо ли е това да се случи?- Винаги могат и трябва да се повдигат определени въпроси. Трябва обаче добре да се преценява по коя тема да има обсъждане и как да се процедира, да се преценява какви последствия може да има. Св. синод, респективно архиереите, от които е съставен, носят отговорността за управлението на Българската православна църква. Те не вземат случайни решения. Вярващите от своя страна трябва да се доверяват на своето върховно ръководство. Даже и когато смятат, че Св. синод е взел неправилно решение, те трябва да се стараят да се осведомят по въпроса, но най-вече да проявяват послушание към своите духовни ръководители. Щом Св. синод е взел някакво решение, то трябва да се изпълнява.
- Неканоничен ли е Григорианският календар, по който се водим сега, че отец Марий от Челопечене и неговите сподвижници така енергично желаят календарна реформа?
- Работата е там, че Българската православна църква, както и другите църкви, които празнуват по същия начин, не са приели католическия Григориански календар. Календарът, по който отбелязваме празниците, е поправен Юлиянски, но не Григориански. Поправеният календар е по-точен, тъй като е по-близък до астрономическия календар. Представете си - ако празнуваме Рождество Христово през януари, след години ще го празнуваме през февруари и така какво ще излезе? Важното е, че Св. синод не е отстъпил от древната практика за Пасхалията - празнуването на Възкресение Христово и тогава всички православни църкви празнуват заедно - на всички подвижни празници. Трагичното е, че тези християни у нас в България, които отбелязват празниците по стария календар, не обръщат внимание, че тяхното духовно ръководство няма апостолска приемственост, не е ръкоположено по каноничен път, поради което всички техни св. тайнства на практика не са действителни и действени. Това е жалкото в този случай, че се поставя въпрос за нещо несъществено, а главното се пропуска. Защо? Защото, както казахме по-горе, човек винаги търси промяна в другия, а не в себе си, защото трябва да полага много усилия над себе си. Много по-лесно е да искаме другите да се променят, а ние да си оставаме същите, независимо от това дали сме прави или не.
- Възможно ли е отцепване на български храмове с вярващите в Европа и преминаването им под чужда юрисдикция, с каквито действия заплашват някои наши сънародници?
- Това са емоционални изблици. Ние вярваме, че никой не го мисли сериозно. Нито ще го направи някой, нито някой ще ги приеме.
- Има ли БПЦ сили и вътрешни ресурси да реши всички тези проблеми със собствени усилия, без намесата на държавата, както се случи с преодоляване на разкола преди пет години?
- Нека не забравяме, че разколът навремето беше провокиран от държавата, има решение на Министерския съвет и Св. синод можеше несъмнено да осъди държавата, но не го направи. Така че държавата бе длъжница на църквата, каквато все още е, след като БАН, Министерството на културата, Министерството на здравеопазването и други институции все още държат църковна собственост и не я връщат на истинския й притежател. Слава Богу, че поне в това отношение държавата поправи своята грешка.
- Какво бихте пожелали на сънародниците ни в страна и чужбина за новогодишните празници?
- Нека се стараем да превърнем сърцата и душите си във витлеемска ясла, за да се роди в нас Богомладенецът и с него божият мир, за да цари той в нашите отношения. Да прославяме Бога и да му благодарим за всички негови благодеяния, които постоянно излива върху нас и да се стараем с всички усилия да има блага воля между човеците.
Визитка
Роден е на 8 юни 1954 г. в с. Царев брод, ШуменскоПрез 1968 г. постъпва в Софийската духовна семинария. След завършването й през 1974 г. е изпратен на послушание в Рилската света обителСледва в Богословския факултет на Атинския университетСпециализира в Московската духовна академияЗащитава дисертация на тема "Участието на Руската църква в национално-освободителното движение на българския народ през ХIХ век"За Варненски и Великопреславски митрополит е избран на 26 февруари 1989 г.
Няма коментари:
Публикуване на коментар