Основен лектор ще бъде архимандрит проф. Георги Елдъров - дългогодишен университетски преподавател в Рим и не само там, създател на Българския книжовен дом "Абагар" в Рим, основател и издател на вестник "Абагар" и едноименната фондация, както и дългогодишен изследовател на живота и делото на свети Франциск от Асизи. Проф. Елдъров е автор и на първата биографична книга за светеца по най-ранните източници за живота му, издадена на български език през 2004 година. Откъси от нея, както и някои от произведенията на св. Франциск, ще чете актьорът и преподавател в НАТФИЗ - проф. Петър Петров. На колоквиума се очаква и участието на д-р Петър Константинов - основател на "Мати Болгария".
Предлагам ви публикация за живота на св. Франциск от архим. проф. Г.Елдъров.
Духовното обръщане
Нови думи на стара тема от светилището в Асизи
(с редица неочаквани български отправки)
Проф.архим. Георги Елдъров
в. "Абагар", юни 2007 г.
На 17 юни Светият отец папа Бенедикт ХVI направи еднодневно посещение в град Асизи, на около 160 километра северно от Рим. Целта му, очевидно, не беше просто да почете една дата от 64 години по-рано, когато апенинското градче на този ден бе освободено от нацистка окупация - както впрочем до преди десетина години напомняше за събитието стръмна улица в горната част на града, по която рано сутринта на горещия вече летен ден се бяха източили бронираните коли на съюзниците, посрещнати с овации и цветя от населението.
Jubilaeum сonversionis кeati Francisci
Франциск Асизски - източноцърковна живопис.
(Критска школа XV в.) Сега денят 17 юни трябва да бъде запомнен най-вече заради думите, изречени от римския първосвещеник в чест на Асизкия светец Франциск, този път титуляр на една много специална юбилейна година, каквато, до колкото ни е известно, никога не е била провеждана за християнски светец. Папата идваше, за да приключи 800-та годишнина от обръщането на Франциск. Много хора се учудиха на неочакваното му решение, когато малко преди година нареди на новия епископ на неголямата епархия, монс. Доменико Соррентино, да поеме акцията за популяризиране на повода. В духовната еволюция на светеца не една са датите, които могат да бъдат посочени като моменти на духовна промяна в неговия живот (Виж нашето "Франциск Асизки. Житие по източниците му", второ издание 2005, на разположение на читателите по поискване до изчерпването му). В течение на годината, и още повече на заключителните обреди на споменатата дата, стана ясно, че папата има предвид специално епизода, описан от самия Франциск в началото на Завещанието си, написано дни преди смъртта си на 3 октомври 1226 г.: "Когато бях още в грехове, ми беше много горчиво да виждам прокажени, и сам Господ ме доведе при тях и им оказах милосърдие. Щом се отдалечих от тях, онова, което ми се струваше горчиво, стана сладко за душата и тялото ми. След което почаках още малко и напуснах светските грижи" (Виж там стр. 90).
Si licet parva cum magnis comparareЗа точната дата на споменатия епизод съществува спор между историците на францисканското явление в църквата и той не се отсича от намесата на папата. Приятно е обаче да изтъкнем едно може би неслучайно съвпадение на така определената година на духовното обръщение на Франциск с тази на смъртта на българския цар Калоян при стените на Солун през 1207 г. Сигурно Калоян не ще да е знаел, че на Апенините един младеж от заможно семейство точно тогава преминавал през дълбока духовна криза. Обаче няма начин Франциск да не е знаел за мощния балкански владетел Йоаникий Влах, както го наричали на Запад - тогава в църковно общение с Римската църква - за когото хронисти от времето обстойно докладват, а трубадурите пеели за подвизите или съответно за гибелта на кръстоносците по нашите земи и в целия близкоизточен регион, за Балдуина, Танкреди, Боемонд, Бонифаций. Един от "греховете" на Франциск, споменаван от всички негови житиеписци, бил, че обичал да пее такива песни с връстниците си - като най-често поемал и разноските за купона...
Асизи обаче има също редица български отправки от по-близко време, които непременно ще ни позволят да приемем по-лесно наставленията на папата по важната тема. От близо един век централно-италианското градче е пряко свързано с България по силата на големи и малки събития прекосили съдбата на български чеда, а чрез тях и един доста широк кръг от хора и събития много далеч от нашите граници. Много хора ще си спомнят, че през 1930 г. в Асизи бе сключен брака на българския цар Борис III със савойската принцеса Йоанна, като точно през площада, където на 17 юни говори папата, преди 77 години се нижеше сватбеното шествие на българската царска двойка, придружена от представителите на най-високите европейски особи. По-късно в завещанието си българската царица наредила погребението й да бъде също там, където бил и най-щастливия ден от живота й. Ще намерите мавзолея на царица Йоанна, издигнат през 1997 г. на няколкостотин метра от мястото на юнското събитие, превърнал се вече в цел за поклонение на десетки българи и много чужденци.
От 1930 г., в продължение на осемте изминали десетилетия, не секва присъствието на българи в благословения от Бога град. Общо 28 млади българи, на четири вълни само между 1930-1951 г., са следвали в средните и висши школи на францисканите в Асизи, като 16 от тях са били ръкоположени свещеници, за да служат на различни духовни и обществени нива на много ширини и дължини по света, в България и в чужбина. Един се подвизава в китайската провинция Шенси в края на 30-те години; двама обслужват духовно Австралия в продължение на три десетилетия (1959-1992), като единия от тях- все още бодърстващият член на редакционния ни съвет, Максимилиан Балабански - поема континенталното ръководство на францисканите в течение на два пълни мандата. Няма да премълчим, без да навлизаме сега в подробности, че също епопеята Абагар се корени в онази богата асизка почва, както проличава от много страници на този вестник. Понастоящем остава само един българин, гарант на националното ни присъствие в Асизи. Сигурно ще го е забелязал и гостуващият папа. Отец Владимир (Лудвиг) Пенев, член на нашия редакционен съвет, непременно ще ни осведоми през следващите дни по някои ексклузивни за вестника ни подробности от посещението на папата.
Paulo majora canamusС думите на великия Вергилий, който ни съветва да повишим тона на разговора, нека преминем към по-съществената тематика за папата в Асизи. Той говори за повода на юбилея и на посещението си в Асизи - духовното обръщане на Франциск - главно в рамките на омилията си на открито пред трикатната базилика "Свети Франциск" (ХIII век), на тъй наречения Долен площад (Piazza Inferiore), с допълнения и уточнения в другите си няколко слова през деня, като това пред събрания в катедралния храм на града "Св. епископ и мъченик Руфин" (Х век) клир от епархийското и монашеското духовенство, заедно с монахините и семинаристите следващи в различните институции в града.
Първо, нещо за понятието, което, за съжаление, като че ли няма адекватен термин на български език. На западните езици се ползва най-често терминът conversio, conversion, conversione, Кonversion, считан за основно еквивалентен на евангелското понятие "метанойа"- покаяние, в смисъла на промяна в мисленето. На български може да бъде предаден различно като покръстване, духовно осъзнаване, обръщане, усъвършенстване, разкаяние, покаяние, завръщане към религиозната практика, засилване на религиозната практика, отдаване на аскетичен и молитвен живот...В случая с Франциск става въпрос за едно коренно решение да промени живота си от едно посредствено християнско поведение - няма данни да е водел разпуснат, разгулен живот - към преследването на високите цели на християнското съвършенство. Светият отец описва така духовния механизъм на промяната в духа на Франциск:
Отвъд отделните прояви (на дотогавашния му живот), греховен беше начина по който дотогава беше разбирал и подреждал живота си, обърнат напълно към себе си, преследвайки суетни мечти за земна слава. Той не беше лишен от естествена щедрост на духа, когато се явяваше сред Асизките младежи като " цар на купоните им". Това обаче беше все още далеч от християнската любов, която се раздава безрезервно. Както сам си спомня (по-късно), горчиво му било да гледа прокажени. Грехът му пречел да овладее физическото отвращение да съзре в тези хора братята, които трябва да обича. Новата духовна нагласа - обръщането- му позволило да им окаже милосърдие, и сам да получи милосърдие. Да обслужваш прокажените до степента да ги целуваш, не беше в случая просто израз на човеколюбие /филантропия/, някаква "социална" пренагласа, а истинско религиозно преживяване, в отговор на Божията благодат и на любовта. Както сам казва: "Господ ме доведе сред тях /т.е. при прокажените/". Тогава именно горчивината се превърна "в сладост на душата и на тялото ми".Така е, братя и сестри, да се обърнем към любовта означава да преминем от горчивината към "сладостта", от тъгата към истинската радост. Човекът е наистина онова, което трябва да бъде, и се реализира напълно според мярката, по която живее с Бога и от Бога, като го разпознава и го обича в братята".
С други думи духовното преобръщане, за което става въпрос в случая с Франциск и по повод юбилея, представлява едно ключово пренасочване на християнското битие на всеки един от нас, чрез което животът ни бива преобразуван от Исуса Христа, на когото се явява поверен: от сега нататък; той ще се отличава с това, че е съществено белязан от Христа...
Distingue frequenter
Поводът позволява на Негово светейшество да внесе яснота също по някои направления сред съвременните почитатели на Асизкия светец, които водят до изопачаване на неговото исконно послание, като изтъкват вторични и, несъществени аспекти от характера и житието му, като че ли нарочно изтръгнати и лишени от предимно християнското съдържание на неговия подвиг - приятел на природата и животинския свят, певец и поет на вселената, странник и бедняк, пацифист и миротворец. Светият отец се спира по-специално на едно от тези недоразумения, свързано с тъй наречения "Дух на Асизи", като начин на отношение между отделните световни религии, което нерядко пренебрегва основните различия сред тях и издава готовност за сътрудничество и общение въпреки всичко и във всичко, като че ли различията не съществуват или са от второстепенно значение пред наличието на "великите каузи" на човечеството. Недоразумението, заедно с името, води началото си от междурелигиозната среща в Асизи, организирана през 1986 г., когато се събраха представители на почти всички християнски вероизповедания и на големите световни религии -исляма, еврейството, будизма, индуизма, шинтоизма, племенни африкански и индиански култове... Целта беше всички заедно на едно и също място да се молят по своему за мир в света. Ако не се лъжем от българска страна присъстваха днешните митрополити Калиник и Иларион. Плакатът на срещата, който до днес е изложен до входа на базиликата, беше изписан от члена на нашия абагарски редакционен съвет, споменатия по-горе, отец Владимир (Лудвиг) Пенев. Въпреки че по повода бе достатъчно ясно изтъкнато, че целта, която обединяваше световните религии, не преследваше постигането на религиозно общение или някакво размазване на догмите и култа, ентусиазмът и слабите убеждения на някои от участващите направиха така, че немалко хора се почувстваха упълномощени да изискват все по-голяма взаимна идеологическа толерантност до границите на верското отстъпление.
Папа Бенедикт ХVI намери начин да опровергае авторитетно, що се касае за католическата църква, подобно тълкуване на събитието от преди скоро четвърт век.
В същата омелия, за която става въпрос по-горе, Светият отец първо призна "пророческия" и "благодатен" характер на инициативата на своя предшественик, блаженопочиващия Йоан Павел II, вдъхновен именно от фигурата на Франциск, всепризнат мъж на мира и активен миротворец (виж посредничеството му между кръстоносци и мюсюлмани през 1223 г.). "Духът на Асизи, който от тогава се разпространява в света - заяви Негово светейшество - се противопоставя на духа на насилието, на погрешното ползване на религията като претекст за насилие. Асизи ни говори, че верността спрямо собствените си религиозни убеждения, и в частност верността ни към разпънатия и възкръснал наш Господ Исус Христос, не може да се проявява като насилие и нетолерантност, а като искрено уважение на другия, чрез диалога, чрез апел към свободата и разума, чрез борбата за мир и помирение". Но и незабавно добави, че духовното излъчване на светеца трябвало още тогава да осветли автентичния християнски характер на този дух, "тъй като неговият живот и посланието му недвусмислено се коренят върху избора да следва Исуса Христа, и следователно се налага да бъде отхвърлено априори всякакво изкушение към религиозен индеферентизъм, който няма нищо общо с истинския междурелигиозен диалог".
Като че ли специално за францисканите, Негово светейшество добави: "Не би могло да се счита за евангелско (т.е. християнско), нито за францисканско, онова поведение, което не успява да съчетае приемането на другия, диалога с него и уважението на всички с верското убеждение, каквото всеки християнин, точно като Асизкия светец, е длъжен да притежава и подсилва в себе си, за да възвестява Христа - път, истина и живот на човека и единствен Спасител на света".
Няма коментари:
Публикуване на коментар