четвъртък, 4 август 2011 г.

Всички официални религии у нас в обща дискусия

Да се молим различно, но да живеем заедно

Силвия Николова,
В. "МОНИТОР", 5 август 2011 г.


Можем ли да живеем заедно, но да се молим различно? На този въпрос трудно може да се отговори еднозначно. Защото за да бъдеш в съобщност, е възможно само ако имаш обща идея, общо кредо, общи цели. Да се постигне абсолютно съгласие между различните религии, е невъзможно. То не може да бъде постигнато дори в рамките на едно вероизповедание, каквото е християнството. Тръгнало като учение на спасението, толерантността и обединението на представители, изповядвали до приемането му всякакви вярвания, при това от различни националности, днес то е с три конфесии – православие, католицизъм и протестантизъм. Подобна е конфигурацията към момента и в исляма с разделянето му на две основни крила – сунизъм и шиизъм. Така е във всички световни религии. Защото всяка една от тях е изградила догмата си върху разбирането, че тя единствено и в пълнота е носителка на истината. Като се има предвид това, е твърде смело да се заяви, че те, религиите, могат да постигнат

обединение помежду си

Потвърждават го безуспешните опити за икуменизъм. Ние може да се молим различно, но да живеем заедно можем. При това да живеем мирно, в разбирателство и съпричастност към проблемите на другия, на чуждата общност, водени от разбирането, че чуждият проблем не е изолиран, а може да засегне мнозина. Примери за такива проблеми много – и в Близкия изток, и съвсем недалече от нашата страна, в Косово преди 2008 година. Религиите, и по-точно техните духовни водачи могат да постигнат разбирателство, което да предадат на своите вярващи като послания не само за търпимост, но и за толерантност – така, както са го правили след Освобождението православните свещеници и мюсюлманските имами по българските земи. Факт е, че колкото по-добре един вярващ познава догмата на своята религия, но и спазва и нейните нравствено-етични норми, толкова по-търпим е той към различния – онзи от другия етнос и от другата вяра. Сама по себе си нито една от световните религии – юдаизъм, християнство и ислям, не пропагандира омраза. Всяка една от тях съдържа в себе си послание за любов към Бога и човеците. В чистия вид на ученията на всяка една от тях няма призиви нито за война, нито за насилие, нито за вражда. Слабостта на религията, проявявана в недопускане на чуждо мнение, граничещо с фанатизма, не е в нейния догмат, а в частните разбирания на някои нейни последователи. Нерядко те могат да преминат онази тънка граница, зад пресичането на която

започват военните хроники

„Обучението по религия трябва да влезе като задължителен предмет в българското училище. Религията - независимо дали тя е православие, католицизъм, юдаизъм или ислям, възпитава в добро, в толерантност, в разбиране на другия и взаимопомощ. В това отношение българското училище е длъжник на децата в нашата страна независимо от кой етнос или вероизповедание са те - подчерта Варненският и Великопреславски митрополит Кирил, който беше основен докладчик в конференцията. - Най-големите предизвикателства на съвремието ни, от които следват и всички беди, според мен са национализмът и егоизмът”, подчерта владиката. Той посочи, че България е една от малкото страни в рамките на Европейския съюз, в която не е осигурено правото на всички граждани за изучаване задължително на религията на дедите им в държавните училища като редовен предмет. Духовникът припомни, че вече три години Светият синод има изготвена концепция за тази нова дисциплина с вариант и за алтернативно изучаване на друго вероизповедание в училищата за учениците от другите религиозни общности. Посочи и преимуществото, че въпросната концепция предвижда и задължителен час по етика за децата на атеистите, като изтъкна, че единствената цел е подрастващите да бъдат възпитани като достойни, високоотговорни, морални и креативни личности, които на свой ред, получили вече стабилна нравствена основа, ще възпитат поколение с висок морал. „Религията трябва да влезе в българското училище официално и легално. Тя трябва да бъде изучавана официално и прозрачно, за да не я преподават нелегални и съмнителни елементи на децата ни”, категоричен беше и главният мюфтия Мустафа Алиш Хаджи, нескривайки опасенията си от нашествието на нелегални сектантски проповедници у нас, пропагандиращи фанатични модификации както на исляма, така и на християнството. „Като общество, независимо каква вяра изповядваме, ние имаме общи проблеми. Затова ние изцяло подкрепяме Българската православна църква в искането й час по-скоро религията да влезе като редовен и задължителен предмет в българското училище”, добави той. Главният мюфтия Мустафа Алиш Хаджи обясни, че наесен заедно с представители на Светия синод на БПЦ, както и на Католическата екзархия, Главното мюфтийство ще повдигне също този

въпрос пред политиците

и Министерството на образованието. Проблемът религия в класните стаи се оказа че не е чужд и за чуждестранните представители на религиозни общности. Пълна подкрепа по този въпрос изказа и главният равин на Тел Авив Меир Лоу.„За формирането на личността основно влияние оказват гените, но и семейната среда. Съвсем не малко влияние обаче оказва и училищната среда, която е първата съобщност, в която детето попада самостоятелно. Затова там трябва да му бъде дадено най-доброто, което може да го формира като личност градивна и добронамерена”, заяви в изказването си Меир Лоу и обясни, че липсата на религиозно обучение носи само минуси за възпитанието на младото поколение. „Преподаването на религия обаче е деликатно начинание. Тя трябва да им се преподава с обич, както родителите биха научили децата си на най-доброто”, посъветва той духовниците в България. Общество ни

няма причина да се страхува от религиозното образование


на подрастващите, около това виждане се обединиха представителите на различните вероизповедания на конференцията в София вчера.„Като висши духовници и религиозни лидери единодушно се обединихме около общата отговорност на различните религии за добруването на хората, за толерантност, взаимно уважение и разбирателство между представителите на различните вероизповедания, за преодоляване на противоречията между тях, инспирирани от политически и идеологически интереси, за недопускане религията да бъде използвана за античовешки и користни цели”, заявиха в обща декларация участниците в конференцията „Религията в полза на човека”. Текстът й те ще разпратят до всички наши политици, а чуждестранни участници ще я представят на своите правителства.

Няма коментари: