Синодът разреши ин витрото с условия
Владиката Гавриил: Гафът е редакторска грешка
Силвия Николова, в. "Монитор" 5 януари 2012 г.
Под натиска на общественото мнение Светият синод екстремно промени позицията си по отношение на зачеването ин витро. С големи червени букви в сайта на Българската патриаршия архиереите публикуваха текст, от който става ясно, че
асистираната репродукция може да се практикува
и да не се счита за грях, ако всички оплодени успешно при изкуствената стимулация яйцеклетки бъдат износени, а бебетата от тях - родени. Синодалните старци обаче са категорично против бъдещите родители да избират колко от ембрионите да бъдат оставени и колко да бъдат унищожени.Това по същество е убийство, тъй като всяко заченато от първата минута, от първата секунда, според християнските разбирания, е човек, венецът на творението, образ и подобие Божие.
Всяко посегателство срещу него е смъртен грях
коментира за „Монитор” Ловчанският митрополит Гавриил. Биологичният материал за асистираната репродукция да бъде от семейната двойка, това е другото условия, което налагат архиереите. Такава е позицията за метода ин витро както на католическата, така и на Руската православна църкви, припомниха богослови.От шест години край Брюксел работи католическа АГ клиника, в която се извършва и асистирана репродукция, но
само с материал от бездетната двойка
като от всички оплодени яйцеклетки се раждат деца. Допуска се унищожаване на някоя от зиготите само ако има риск за живота и здравето на майката. Сурогатното майчинство обаче там не е разрешено, както не е разрешено и от доктрините на нито една християнска църква.Светият синод всъщност не е вземал решение за тотална забрана на асистираната репродукция. Впоследствие обаче, по време на редакцията на становището, е допусната грешка и така се стигна до недоразумението, коментира гафа Ловчанският митрополит Гавриил. „Независимо че нямам вина по случая, се извинявам на хората, чиито чувства бяха засегнати заради въпросната чужда грешка”, подчерта владиката. Митрополит Гавриил обаче бе категоричен, че Българската православната църква е против сурогатното майчинствои.В България законът още не е приет, предстои да влезе на второ четене в пленарна зала. „Подготвихме и становище до парламента, тъй като ни го поискаха оттам”, каза още той. По думите на ловчанския митрополит Гавриил осиновяването може винаги да стане и то е радост както за осиновеното дете, така и за родителите. В случаите, когато едно семейство не може да има деца, е добре да си осинови. Но трябва да има медицински преглед, който да покаже, че родителите не могат по никакъв друг начин да имат собствени деца, допълни митрополит Гавриил.
Човек, който използва метода “ин витро”
не е грешен, заяви духовникът. Митрополит Гавриил посочи, че в случая вероятно в станало пренасяне на становището на църквата за сурогатното майчинство към метода “ин витро” и затова се е получило объркване.
Мнения
Знеполският епископ Йоан: Църквата не е против науката
Синодът не е против медицината или лекарите, обясни Знеполският епископ Йоан вчера. Познавам много достойни лекари, които са дълбоко вярващи човеци. Те също смятат, че в тайната на генетиката на децата не трябва човешка ръка да се бърка, допълни епископ Йоан. Той обяви, че застава до думата и запетайката на становището на църквата за ин витро оплождането и сурогатното майчинство. Негово Преосвещенство посочи, че позицията на Светия синод не противоречи на Съборната православна църква, защото и руската, и гръцката имат подобни становища по въпроса. Той заяви, че няма как да подкрепи процедури, противоречащи на богоустановените форми на човешкото зачатие. Знеполският епископ подчерта, че позицията на Светия синод засяга начина, по който трябва да бъде заченато едно дете.
Радина Велчева, сдружение „Искам бебе”: Отношението на клира ни обиди
Ние от сдружение “Искам бебе” и хората с репродуктивни проблеми в България са дълбоко засегнати от становището на Светия синод, независимо от промяната, заяви председателката на неправителствената организация Радина Велчева. Като обидни тя посочи цитати от текста на синодалите, в които се казва, че методите на ин витро оплождането са експерименти, които се противопоставят на Божията премъдрост и по тази причина прилагането на този метод е богохулство.„Повярвайте ми, че аз лично още не съм станала майка. Имам седем опита ин витро зад гърба си и безплодието ме накара да вярвам още повече в Бог и да намеря пътя към него”, каза Велчева. Ние не раждаме нечовеци, беше категорична тя.
Пастор Иводор Ковачев, капелан на софийския затвор:
Методът не е намеса в Божиите работи
В действителност гледаме на живота като нещо дадено от Бога, каза евангелисткият пастор Иводор Ковачев, който е и капелан на Централния софийски затвор. Аз не мисля, че методът ин витро е намеса в Божиите работи, а е напредък на медицината. Всяко достижение на човечеството, което е да неговото добро, е благословено от Твореца, допълни той.Човек винаги е предразположен да загърби вярата. В такъв свят живеем, но аз вярвам, че вътре в нас има лампичка, която светва, когато тръгнем настрани, каза още пастор Иводор Ковачев.Според него не бива със забрани да се отнема шанса на немалко български семейства да заченат свое дете, независимо че осиновяването на изоставено е благородно и възвишено дело.
Коментар:
Изгубени в редактирането
Ако София Копола се бе доверила на някой от сътрудниците на Светия синод, не само че не би спечелила „Оскар” за най-добър сценарий за „Изгубени в превода”, а направо би грабнала във въздуха „Златната малинка”. Заради разсеяността на една чиновничка или пък заради пълната й неграмотност по въпроси от сложната материя, каквато е асистираната репродукция и сурогатното майчинство, въпросната женица направи за резил архиереите от Светия синод. Престъпно бездарна редакция на важно синодално становище, качено на сайта на Българската патриаршия, взриви общественото мнение заради тоталната забрана (след намесата на служителката) на метода ин витро. Такава грешка не се прощава. За такова недоглеждане, от която и да е фирма, сгрешилият ще излети от раз без право на обяснения и хленчене. Светият синод обаче винаги е много мек към провиненията на служителите си. Вярно, не приляга на висши клирици, проповядващи опрощение, да вземат крайни мерки. Редно е обаче този път да потърсят отговорност на виновника за кашата, в която къкриха и духовенството, и бездетните семейство, и всички в обществото няколко дни. Хубавото в случая е, че все пак истината излезе наяве. А тя показва, че БПЦ не е безразлична към проблемите на хората и е готова да протегне ръка на всеки, който се нуждае от нейната помощ.
Няма коментари:
Публикуване на коментар