ПОДКРЕПЯМЕ ИН ВИТРОТО, АКО СЕ РОДЯТ ВСИЧКИ ЗАЧЕНАТИ
Българската православна църква започва дългосрочна кампания срещу абортите
Силвия Николова, в. "МОНИТОР" 6 януари 2012 г.
- Ваше Високопреосвещенство, още в първите часове на новата година обществеността бе „взривена” от становището на Светия синод, с което методът ин витро и сурогатното майчинство се заклеймяват като небогоугодни и дори греховни. Два дни след това обаче висшият клир се коригира, като каза, че ин витро може, но само при спазването на някои условия. Защо архиереите така бързо промениха позицията си?
- Ние, архиереите от Светия синод, не сме променяли позицията си. По въпроса за ин витро сме го обсъждали още преди около 2 месеца и бяхме убедени, че то е допустимо при условията, за които съм казал.
- Кои са тези случаи?
- Както е известно, при асистираната репродукция се стимулират медикаментозно няколко яйцеклетки. Случва се, в повечето случаи, да се стигне до сполучливи оплождания на повече от една. В тези случаи масова практика е, семейството да решава плодовете, развити от колко клетки да бъдат износени и родени, и колко да бъдат унищожени. Българската православна църква, както и християнството като цяло, не може да приеме такова унищожаване. По същество, това е убийство така, както убийство е и абортът. Всяко заченато, от първата минута, от първата секунда, според християнските разбирания, е човек, а човекът е венец на творението, образ и подобие Божие. Затова всяко посегателство срещу него, е смъртен грях. Такава е позицията за метода ин витро и на Руската, и на Гръцката православна църкви, дори на Католическата. Допуска се обаче броят на оплодените яйцеклетки да бъде намален за износване, ако броят им застрашава живота и здравето на майката. Като се има предвид това, а то е залегнало и в становището на Светия синод по въпроса, е ясно, че църквата нито отрича напредъка на медицината и науката, нито е антихуманна по отношение на желанието на бездетните семейства да се сдобият с рожба. Освен това, имаме още едно изискване, за да бъде допустимо ин витро оплождането, а то е биологичният материал за асистираната репродукция да бъде от семейната двойка.
- Към сурогатното майчинство, проектозаконът за което предстои да бъде гласуван в пленарна зала скоро, сте непримирими.
- Там въпросът е поставен по друг начин. Светият синод на БПЦ, също както и останалите православни църкви, не може да приеме сурогатното майчинство. Към него ние сме резервирани, тъй като човешка намеса в случая е намеса в Божията воля.Затова Светият синод гласува решение, с което изрази категорично несъгласие да бъде узаконявано т. нар. сурогатно майчинство, независимо под какъв благовиден претекст се работи и ще се гласува този проект за закон. Причините за това са няколко. Погледнато от страна на естествената човешка природа, износването и раждането на дете от биологичен материал, който няма нищо общо с жената, която го е износила и родила, е пряка намеса в природните закони. От духовно-религиозна гледна точка, подобен акт, както и да бъде погледнат, е незачитане на Господа, вървене срещу волята Му и Неговия Божий Промисъл. Медицинската наука, както и всички други науки, а така също и изкуствата, са дар от Бога за човека. Чрез развитието им Той ни показва своята благосклонност към човешкия род – на учените дава възможността да направят едно или друго откритие за наше благо. Така е и в редица области, като дори лечението на някои форми на стерилитет. В случая обаче сурогатното майчинство привидно е за благото на дадено семейство, но залага след себе си куп проблеми, което е доказателство, че не е от Бога и не е според Неговата воля. Жената е устроена така, че да създава човешки живот, но и да отглежда и възпитава, а това е свързано пряко с чувствата. Няма родена на света жена, която да отгледа живот в себе си, да роди бебе и да не изпитва към него никакви чувства, та било то и създадено от „чужд биологичен материал”, както е написано в проектозакона. Дори да бъде уреден въпросът по най-съвършения от законодателна гледна точка начин, тя остава негова майка, защото го е износила и родила. Освен това самата наука доказва, че детето заедно с храната в утробата поема от майката чувства, настроения, така тя чрез своите преживявания го възпитава, формира по нещо у него от себе си. Така тази жена, наречена сурогатна или заместваща майка, ще привнесе в бебето нещо свое, независимо че генетично то ще носи гените на своите биологични родители. Това дете впоследствие ще чувства липсата именно на жената, която го е носила, ще има две майки, но на практика, с душата си няма да чувства достатъчно близо нито една от тях, без да знае защо. Нейната душа също ще го търси подсъзнателно, независимо че тялото й само ще го е износило и родило. Като се има предвид това, става ясно, колко опасности ще заложи този закон, ако бъде приет. И те ще произхождат само от едно-единствено обстоятелство, че дръзваме да вървим срещу волята Божия.
- Така изказани решенията на Светия синод, са доста по-различни от публикуваното становище на сайта на патриаршията на Нова година. На какво се дължи това разминаване?
- Ние не сме имали друго становище по тези въпроси от това, което разясних. От редакцията е дошла и грешката. Това е станало, като най-вероятно погрешно е пренесено становището на църквата за сурогатното майчинство и към метода ин витро.
- Ще има ли наказани чиновници за гафа, който сложи да къкрят в едно котле и духовници, и бездетни двойки, и цялата ни общественост?
- За наказание отсега не мога да кажа, ние, в Светия синод, взимаме колективно решения. Грешката обаче е много неприятна. Аз нямам отношение към нея, но независимо от това като член на Светия синод се извинявам на всички засегнати от недоразумението.
- Гафът обаче донесе и плюсове на БПЦ. Чиновническата грешка насочи вниманието на обществеността и се видя, че църквата ни вече е с активна позиция по значими за обществено ни проблеми, а също и че един български архиерей, във Ваше лице, може да се извини. По какви важни въпроси предстои да работи синодът през тази година?
- Искаме да активираме дейността на културно-просветния отдел на Светия синод, който не работеше добре. От тази година създадохме и център за катехизация, който ще се занимава с осъществяването на различни програми, свързани с обучението и квалификацията на учителите по религия както в общинските училища, така и в неделните към храмовете. Ще развиваме и различни програми. Едната, която ще стартира съвсем скоро, е срещу абортите. За целта в момента заснемаме и специален клип. Кампанията ще е дългосрочна и ще включва концерти, кръгли маси и различни други инициативи срещу абортите.
- Ще бъдете против тях при всички случаи?
- Църквата е против аборта, тъй като той е убийство. Разбира се, когато той е по медицински показатели, не можем да го съдим.
Изоставихте ли идеята за задължително изучаване на предмета „Религия - православие” в българските училища?
- Не, Светият синод не е оставил искането си. През месец март премиерът Бойко Борисов поиска от служителите на образователното министерство да изчислят колко би струвало на държавата финансирането на този предмет, но до момента не ни е ясно дали са направени тези изчисления.
- Ще има ли канонизации на репресирани и убити духовници от атеистичния режим тази година? Светият синод взе и такова решение.
Надяваме се да има. По епархии вече се събират сведения за такива мъченици за вярата
- През миналата година манастирът в Априлци, бившото Ново село, бе възстановен, а избитите за вярата след потушаване на Априлското въстание монахини и миряни бяха канонизирани за мъченици. Има ли вече калугерки в обителта?
- За съжаление, все още няма сестринство, но се надяваме да има. Засега в обителта е настанен един свещеник, който я стопанисва много добре.
Няма коментари:
Публикуване на коментар