неделя, 3 август 2008 г.

Реванш


Алтернативният синод става най-богатото вероизповедание

Отцепниците на Инокентий взимат имоти за €672 млн.

Страсбург решава след месец дали да им даде част от владенията на дядо Максим

СИЛВИЯ НИКОЛОВА
в-к "Монитор" , брой 3292/4 август 2008 г.

СНИМКА ТАНЯ НИКОЛОВАПолицаи изведоха хората на Инокентий от завзетите от тях храмове на 21 юли 2004 г., след като те не се възползваха от поканата на патриарх Максим да предадат имотите и да се върнат към Светия синод.



Алтернативният синод на Инокентий може да стане най-богатият в страната до два месеца, стана ясно вчера. Това ще зависи от решението на Европейския съд по правата на човека в Страсбург, което се очаква да бъде обявено през септември. То е по заведени две жалби - от алтернативния синод и от миряни, които в средата на миналата година бяха обединени в едно дело, и е срещу България заради извеждането на духовници и вярващи от храмове, манастири и имоти с полиция на 21 юли 2004 г. Ако евромагистратите се произнесат в полза на жалбоподателите, синодът на Инокентий, епархиите и енориите под негова юрисдикция ще станат най-богатото вероизповедание в страната, което ще владее 672 млн. евро в земи и сграден фонд градска собственост, от които ще печели милиони годишно чрез отдаването им под наем, изчислиха икономисти от алтернативния синод.
Тази собственост ще бъде отнета от сегашния є владелец синодът на патриарх Максим, подопечните му епархии и енории.
Сумата от 672 млн. евро всъщност е данъчна оценка, подадена от жалбоподателите в Страсбург, припомниха синодални финансисти. Според тях обаче тя е силно
занижена и не отговаря на реалните пазарни стойности на собствеността, което пък означава, че хората на Инокентий на практика ще получат владения на стойност над 1 млрд. евро.
През юли 2007 г. съдът в Страсбург изпрати и на двата синода обявление за междинно решение, в което бяха фиксирани възможности са решаване на спора и сроковете, в които той може да бъде изгладен. Съдът предложи на двете страни да се помирят, като разписа срок за това до септември миналата година. Тази възможност беше пропусната безвъзвратно.
Хората на Инокентий обаче предлагат алтернативен, а не императивен вариант, за да не бъде ощетена българската държава.
План “А”, както се шегуват в попските среди, включва връщане на имотите и плащане на заплати, социални и здравни осигуровки на около 400 души - митрополити, архимандрити, епископи, свещеници и служители, ангажирани в структурите на Инокентиевото крило в църквата. Предоставените средства трябва да покрият времето от извеждането им от владенията на 21 юли 2004 г. до момента на окончателното решение на съда в Страсбург. Мотивът на ищеца е, че през това време хората не са получавали заплати, като същевременно не са им прекъсвани трудовите договори, но не са им внасяни и осигуровки съвсем не по вина на работодателя, какъвто се явява синодът на Инокентий и съответните му структури по места, поради невъзможност да изпълняват задълженията си към своите служители.
Отделно от това обаче група миряни напира да съди държавата ни и заради факта, че є е попречено да избира своя религиозен лидер, каквато свобода е гарантирана както в българската конституция, така и Хартата за правата на човека и редица други евродокументи.
План “Б” изключва всякакъв компромис. В случай че не се стигне до помирение и имотите не бъдат върнати, българската държава следва да изплати на синод №2 данъчната им оценка от 672 млн. евро, а после да брои и дължимото по исковете на жалбоподателите заради невъзможността им да задоволяват религиозните си нужди при духовен водач по свой избор.
До 21 юли 2004 г., когато епископите, свещениците и миряните на Инокентий бяха изведени от владенията, притежаваната от тях собственост се изразяваше в 284 храма, манастири и параклиси в цялата страна, както и земите, помощните стопанства, постройките и цеховете към тях, банкови сметки и движими имущество като икони и църковна утвар. Част от имуществото премина към алтернативния синод на покойния дядо Пимен, онаследен впоследствие от Инокентий още след завладяването на Синодалната палата от Христофор Събев на 17 март 1992 г. В рамките само на няколко месеца свещеници, игумени на манастири и владици идваха на крака при Христофор Събев и се присъединяваха заедно с енориите си, манастирските земи и епархийско движимо и недвижимо имущество към алтернативния синод, оглавяван тогава от Неврокопския митрополит Пимен, сетне провъзгласен и за патриарх. Част от имотите, преминали във владение на дядо Максим след 21 юли 2004 г., сред които храмове и административни сгради, бяха построени от алтернативния синод на дарена земя и със спонсорски средства. Те и до момента са с неуредено статукво за собственост. В някои от тях, като например в храма „Св. Наум” в столичния кв. „Дружба 1” бяха въдворени свещеници от синода на дядо Максим, но нотариалният акт не е на името на нито едно поделение на БПЦ, тъй като черквата е вдигната на общинска земя със средства на спомоществователи. Подобна е ситуацията и с други владения, част от които са дори собственост на частни лица, фирми и фондации. Затова и амбицията на Инокентий да спечели непременно делото в Страсбург е твърде голяма.
“Новопостроените храмове в страната са около 60. След 2004 г. са завършени около 17 черкви, които се водят на името на неправителствени организации и сдружения, вдигнати все с дарения на вярващи, съобщи за “Монитор” Христо Латинов - някогашен ръководител на отдел “Манастирски и земеделски стопанства” при Софийската митрополия, оглавявана от дядо Максим, а от 1997 г. шеф на отдел “Имоти” на синода на патриарх Пимен (сега оглавяван от Инокентий) и епархийски прокурор. В продължение на четири години Латинов е бил и директор на синодалния производствен комплекс в Илиянци, известен повече като свещоливницата. По думите му дори в момента в Родопите синодът на Инокентий строи манастир с дарения на семейство, което изрично иска обителта да бъде към алтернативния синод.

Смяна на съдии бави решението на казуса

Смяната на евромагистрати е причина за проточването на делото “Инокентий срещу българската държава”. Забавеното решение е заради смяната на съдията Снежана Ботушарова със Славка Калайджиева в Европейския съд по правата на човека в Страсбург, довериха от Дирекцията по вероизповеданията към Министерския съвет.
Засега единственото сигурно, според междинното решение от август 2007 г., е, че съдът им признава правото да заведат жалба срещу българската държава за регистрирането им вероизповедание като Свети синод на Българската православна църква, оглавявано от Софийски митрополит Инокентий.
Практически това означава, че евромагистратите ги припознават като легитимно вероизповедание и по-точно като едно от крилата на БПЦ, коментираха още от дирекцията. Това междинно решение е на базата на оспорването от патриарх Максим алтернативният синод да се назовава с името Свети синод на Българската православна църква.

Без решение за помирение

Светият синод не е вземал решение да се среща с хората на Инокентий и да прави помирителна комисия с тях, коментира за "Монитор" неговият говорител Русенският митрополит Неофит. При нас не е пристигнало решение от Страсбург. Миналата година имаше писмо за евентуални разговори и помирение, но то не беше задължително решение, а само предложение. Въобще не сме се занимавали с него, подчерта митрополитът.
По думите му в Синодалната палата не се предвиждат никакви срещи и занапред с отцепниците.
Ако се наложи, държавата ще плаща, каза още говорителят Неофит. Какво общо има тук данъкоплатецът, това са държавни пари от бюджета. Така отговори той на въпрос на "Монитор" редно ли е българският данъкоплатец да плати близо 1 млрд. евро за неуредици в БПЦ, която, както и всяко друго вероизповедание е отделена от държавата.

Доходите от наеми съвсем не са за "Бог да прости"
Снимка Монитор

Някои влюбени предпочитат да се венчаят в палатката - чърква на разколниците в Градската градина.

Доходите, които Инокентий и хората му загубиха след 21 юли 2004 г., съвсем не са колкото за „Бог да прости”. Събрани накуп, сумите от тях надхвърлят бюджета на Столичната община, довериха синодални финансисти.
Преизчислените им цени към момента на привеждането им във владение на каноничния синод през 2004 г. и прибавените към тях печалби от рентиерство показват, че приходите са 80 000 долара годишно. Пететажното здание на пл. „Света Неделя”, на чийто партерен етаж има мексикански ресторант, се даваше под наем при 7 до 28 долара на кв. метър. От бившия руски ресторант “Петър Първи” на ул. “Позитано” 1 месечно падаха по 3000 долара, а от магазина на бул. „Христо Ботев” 1 - 200 долара.
Върхът на църковния мениджмънт на инокентиевци обаче се оказаха доходите от новопостроената през 2003 г. бизнес сграда срещу ЦУМ, непосредствено помещение до бившия магазин за мебели „Явор”. Два магазина от него срещу входа на метрото скоро след завършването му са отдадени под наем за 13 500 лв. месечно. Твърде платежоспособни са наемателите и за трите офиса на петия етаж на бизнес центъра, които са владение на храма „Св. св. Кирил и Методий”, владян дотогава от отцепниците. Те получаваха наеми и от криптата на храма „Св. Параскева”, превърната в сладкарски цех. Кокошката със златните яйца мътеше на Инокентий в кв. Илиянци . Това е производственият комплекс със свещоливница, цех за църковна утвар и леярна за камбани. Тя бе похитена от неговите хора през есента на 1993-а, годишният є оборот тогава бе близо 30 млн. лв.
Светият синод, оглавяван от патриарх Максим, ще изгуби всичко това, ако след месец съдът в Страсбург излезе с решение в полза на хората на Инокентий.

... ... ...

Игуменът Панкратий запали Гложенския манастир и побягна

Калугерът гърми с пистолет срещу поклонници, изчезва с джип

Гложенският манастир е от дърво и гори като факел.

Игуменът на Гложенския манастир “Св. Георги Победоносец” Панкратий подпали пожар в манастира, съобщиха от областната дирекция “Полиция” в Ловеч. Пламъците лумнали около 00,20 часа. Служители от РПУ-Тетевен установили, че 50-годишният настоятел на обителта йеромонах Панкратий, който родом е от село Малък Извор, е влязъл в конфликт с група посетители и стрелял с газов пистолет марка “Заза” 8 мм.
Снимки МОНИТОР

Йеромонах Панкратий е бесен на общинската служба по земеделие и гори

След това светиня му запалил канцеларията на манастира и с мръсна газ отпрашил посред нощ със собствения си джип “Опел Фронтера” по посока село Голям Извор. В района на местността Предела обаче на Панкратий дошъл друг акъл. Скокнал от автомобила и палнал и на него клечицата. Скъпото возило е изпепелено до купчина обгоряла ламарина.
Междувременно, след като огнеборци от Ябланица и Тетевен потушили пожара в манастира, към 6,00 часа сутринта Панкратий се прокраднал в обителта и повторно запалил манастирската канцелария. Пожарникари потушили и втория пожар. Полицейска хайка обаче завардила пътищата в областта и скоро пипнала игумена. Расоносецът е престоял едно денонощие в предварителния арест, а после е откаран в многопрофилната болница в Ловеч поради съмнение за фрактура на дясната ръка. В РПУ-Тетевен е образувано дознание.
Йеромонах Панкратий има и други изцепки.
Преди година и половина Върховният административен съд отказал да уважи негова жалба от името на Гложенския манастир срещу решението на Окръжния съд в Ловеч, според което актът на Общинската служба по земеделие и гори, с което се отказва на манастира да бъдат върнати 4650 декара гори, не е нищожен. Тогава той заяви, че така обителта е лишена от манастирски гори, част от които междувременно били върнати на частни лица. Юристката на манастира Стефка Спиридонова дори заяви, че Панкратий е решил да се обърне към съда в Страсбург.
Ще издам заповед за временно отстраняване на игумен Панкратий до установяване и доказване на вина, коментира часове след инцидента Ловчанският митрополит Гавраил.
„В момента си изяснявам нещата, бях при Панкратий, който е в болницата в Ловеч. Той твърди, че е запалил само личните си вещи и автомобила си, който му е бил подарък”, добави владиката.
Версията на Панкратий е, че с човек, който е наел стая в манастира, са се скарали. Панкратий отрича информацията, че е стрелял с газов пистолет, но и не твърди, че е имало нападение срещу него. Оплакал се е, че е имало гости, които са се държали предизвикателно към него и се е сдърпал с тях. Искали са от него да им прави компания до късно.
„Това обаче е неговата версия. Ако се изясни, че Панкратий има вина, ще бъде наказан и според църковните закони. Едно от най-тежките наказания е да бъде низвергнат и няма да има право повече да служи”, подчерта митрополит Гавраил. Докато е временно отстранен, задълженията на игумена ще се поемат от семейство, което от много време помага в манастира. В Гложенския манастир има още един йеромонах, който ще остане да служи - Нектарий.
„Досега не съм имал официални оплаквания срещу Панкратий и не съм имал повод да го наказвам за нещо. Панкратий е постъпил на служба в Гложенския манастир през 2002 г. и това е първият инцидент, за който научавам”, каза още Ловчанския митрополит.
... ... ...

Попове за връзване

Слънцето действа зловредно на всички ни. Обостря нервната система и прави човека непредсказуем. Ако не вярвате, питайте доктора. Някои обаче то прави не само опасни за себе си, но и за околните.
Завчера игуменът на Гложенския манастир стреля по поклонници, а часове по-късно подпали обителта и побягна със собствения си джип. И като не успя да изпепели манастира от раз, се върна по тъмна доба да го довърши.
Въпросът можеше да мине и току-така, като поредното криминално произшествие, ако подпалвачът не беше духовник. Именно духовник - образът, давал неведнъж и дваж личен пример за добро, особено в трудни за българския народ години, и дори в голяма степен изнесъл на плещите си тегобите на нашето Освобождение. По тази причина изцепката на йеромонах Панкратий не търпи никакъв компромис. Хулиганството му хвърля трудно изтриваемо петно върху имиджа на Българската православна църква особено сега, месец преди съдът в Страсбург да отсъди дали да даде картбланш на разколниците на Инокентий, като ощети с имоти каноничния Синод.
Затова е повече от ясно, че най-доброто, което може да направи оттук нататък патриарх Максим, е да върже лудите попове. Сиреч да ги държи изкъсо без никакъв компромис. Иначе, тежко му не само на селото, но и на цялата ни църква. (С.Н.)

Няма коментари: